Som copywriter har jag jobbat med allt från tandvård och tryckerier till arkitektbyråer och utbildningsföretag. På senare år har det blivit mer mat, dryck och trivsel. Allt har sin charm. Det händer att jag gör uppdrag ensam, som när jag håller tonalitetsworkshop, men oftast är jag en del av en arbetsgrupp. Här kommer några exempel.
För gösfiskare i Hjälmaren och Mälaren tog kommunikationsbyrån Salt fram konceptet Svensk gös. Vi berättade om den fina fisken och vad man gör med den i köket.
Sedan 1874 har Grand Hôtel tronat mittemot Kungliga slottet i Stockholm. Vårt samarbete började först för ett tiotal år sedan, med tagline, tonalitet, webbplats och nyhetsbrev tillsammans med Priority.
Chokladfabriken i Stockholm producerar hantverk och kärlek på löpande band. På förpackningarna gjorde designern Katy Kimbell plats för ordentligt med text. Den platsen fylldes med kärleken till choklad.
Fjällrödingodlaren Umlax tog fram en rödingrom. Kommunikationsbyrån Salt tog fram namnet Gry, en aptitlig förpackning och en lanseringsinsats som hjälpte till att få rommen att landa på finkrogen.
På campus runt om i Mellansverige serverar Högskolerestauranger luncher och fika till hungriga studenter. Kommunikationsbyrån Salt hjälper dem att nå ut till studenterna med ett koncept som ger ny energi.
Märket ASC, Aquaculture Stewardship Council, är en hållbarhetsmärkning för odlade fisk- och skaldjursprodukter. För att göra det lite tydligare gjorde kommunikationsbyrån Salt en film.
Vid Österdalälvens strand odlar Älvdalslax regnbåge och klämmer forellrom. Bakom webbplatsen, romförpackningen och all övrig kommunikation ligger byrån Salt.